14 listopada 2023

1. Obejrzyj nagranie i odpowiedz na pytania: 

1. Kto wypowiada się w nagraniu?

2, Jaka nowinka technologiczna została wprowadzona na krakowskim lotnisku? 

3. Jak reagują pasażerowie na tego typu innowacje?

4. Jak myślisz, jakie zmiany może przynieść wprowadzenie tego typu technologii do większej liczby restauracji?

 

 

 

2. Posłuchaj nagrania jeszcze raz i uzupełnij brakujące słowa.

 

 

 

3. Przeczytaj tekst i uzupełnij luki odpwiednią formą rzeczownika utworzonego od czasownika podanego w nawiasie.

 

 

 

4. O jakich innych zaletach wykorzystania robotów w branży gastronomicznej pisze autorka tego artykułu? Jakie widzi wady? Przeczytaj tekst i wynotuj plusy i minusy korzystania z nowych technologii w restauracjach.

 

 

5. Jak zmieni się rynek pracy za 10 lat? Posłuchaj nagrania i wynotuj zmiany, o jakich mówi Marcin Tchórzewski, założyciel firmy Coders Lab, jednej z największych szkół IT w Polsce.

 

 

 

6. Uzupełnij tekst jednym z podanych wyrazów.

 

 

 

7. Jak myślisz, jakie nowe zawody będą istnieć na rynku pracy za 10-15 lat? Wymyśl jeden taki zawód, nadaj mu nazwę i napisz, czym będzie się zajmować osoba go wykonująca.

 

 

8. Uzupełnij tekst podanymi fragmentami. 

 

A) Teraz szybko analizuje źródło artykułu oraz

B) że to znany blog o teoriach spiskowych

C) wie, że każda działalność w internecie zostawia za

D) siada przed komputerem i włącza analizę

E) której zdjęcie z wakacji zostało wykorzystane

F) w lokalnych wyborach samorządowych

G) pulsuje czerwony nagłówek z jakiegoś internetowego

H) usunięcie zdjęcia i zamieszczenie

I) nauczyła się nie wierzyć już we wszystkie zamieszczone

J) kto natrafi na niego w Internecie będzie

 

 

 

9. Przeczytaj opowiadanie, a następnie zaznacz poprawną odpowiedź.

 

Słońce leniwie przebijało się przez ogromne okna biurowca zalewając złotym światłem sterylne wnętrze. Aleksander przetarł zaspane oczy i ziewnął, powoli wybudzając się ze snu. Już za godzinę miał rozpocząć pracę. Był trenerem empatii, zajmował się czymś, co w zautomatyzowanym świecie stało się jedną z najważniejszych, ale i deficytowych umiejętności.

Po porannej kawie i śniadaniu Aleksander wsiadł do swojego autonomicznego poduszkowca i udał się do centrum miasta. Tam, w szklanym wieżowcu mieszczącym siedzibę korporacji NEU-ROBO, czekał na niego kolejny "uczeń" - robot o imieniu RX-77. RX-77 był najnowszym modelem robota-asystenta domowego zaprojektowanym do opieki nad osobami starszymi. Pomimo zaawansowanych technologicznie funkcji robot miał problem z nawiązywaniem kontaktu z ludźmi. Brakowało mu empatii, co utrudniało budowanie zaufania wśród podopiecznych. Aleksander przywitał się z robotem i zaprosił go do przestronnego, urządzonego w ciepłych, stonowanych kolorach pokoju. Na ścianach wisiały obrazy namalowane przez sztuczną inteligencję, a w kącie stał regał wypełniony książkami o ludzkich emocjach.

Pierwszą część sesji poświecili na rozpoznawanie emocji. Aleksander pokazywał RX-77 zdjęcia twarzy ludzi wyrażające różne emocje: radość, smutek, złość, strach. Zadaniem robota była analiza zdjęcia oraz odgadnięcie, co dana osoba czuje. Początkowo szło mu to dość opornie, ale z każdą kolejną fotografią stawał się coraz lepszy. Następnie Aleksander przeszedł do ćwiczeń z zakresu reagowania na emocje. Odgrywał różne scenki, w których robot musiał odpowiedzieć na potrzeby człowieka. Aleksander udawał na przykład starszą panią, która jest smutna i samotna. RX-77 początkowo nie wiedział, co zrobić, ale po kilku podpowiedziach od Aleksandra robot zaczął go pocieszać i opowiadać mu śmieszne historie.

Sesja trwała godzinę. Na koniec Aleksander pochwalił RX-77 za postępy i udzielił mu kilku wskazówek na przyszłość. Robot grzecznie podziękował za pomoc i obiecał, że następnym razem postara się wykonać zadania jeszcze szybciej i jeszcze lepiej.

Po każdej skończonej sesji Aleksander czuł się bardzo zmęczony, ale usatysfakcjonowany. Wiedział, że jego praca ma sens. Pomagał robotom stać się bardziej empatycznymi, co z kolei czyniło je lepszymi towarzyszami dla ludzi.

Wracając do domu Aleksander rozmyślał nad przyszłością. Jak będzie wyglądał świat za kolejnych 50 lat? Jakie nowe zawody powstaną? Jedno było pewne – empatia będzie odgrywać coraz większą rolę w życiu ludzi i robotów, więc jego praca będzie coraz bardziej potrzebna.

 

 

 

10. Opisz fotografię. Jak myślisz, czy taka wizja przyszłości jest możliwa?

 

Lekcja 7. Nowe technologie - sztuczna inteligencja. Zeszyt ćwiczeń

Czytanie

Poziom A1

Poziom A2


Gramatyka

Poziom A1

Poziom A2

 

Lekcje

Poziom A1

I love Polish - materiały do nauki języka polskiego jako obcego