Learn polish online

Learningapps to aplikacja sƂuĆŒÄ…ca do tworzenia interaktywnych ćwiczeƄ, ktĂłre moĆŒna wykorzystać jako pojedynczy moduƂ lub wpleƛć w scenariusz lekcji w postaci kilku następujących po sobie ćwiczeƄ. Aplikacje tego typu są nieocenioną pomocą podczas tworzenia materiaƂów dydaktycznych, ktĂłre mają być dostępne online, ale nie jako dokument pdf do pobrania (tych jest juĆŒ bardzo duĆŒo), ale ćwiczenie, ktĂłre moĆŒna wykonać na komputerze, telefonie komĂłrkowym, tablecie czy innym urządzeniu mobilnym. Przewaga takiego rozwiązania polega na tym, ĆŒe uczący się wchodzi w interakcję z programem, ten reaguje na jego odpowiedzi i daje niemal natychmiastowy feedback. Poza tym, nie ukrywajmy, taka forma pracy jest dla wielu ciekawsza z jednej strony, a z drugiej bardziej przystępna - ćwiczenie moĆŒna zrobić o kaĆŒdej porze przy minimalnych wymaganiach. Telefony nosimy przy sobie niemal non stop, więc do ćwiczeƄ moĆŒemy sięgnąć w kaĆŒdym momencie, w kaĆŒdym miejscu i o kaĆŒdej porze. Jedyne co jest potrzebne to czas.

 

WejdĆșmy więc na stronę (learningapps.org). Ukazuje się nam strona startowa aplikacji. Aby mĂłc z niej korzystać musimy zaƂoĆŒyć konto. Program nie wymaga dostępu do ĆŒadnych wraĆŒliwych danych, a korzystanie z niego jest caƂkowicie darmowe.

 

 

Po zaƂoĆŒeniu konta moĆŒemy w peƂni korzystać z wszystkich dostępnych funkcji. MoĆŒemy przeglądać ćwiczenia innych uĆŒytkownikĂłw (jeƛli mają status publicznych), tworzyć wƂasne, a takĆŒe tworzyć klasy oraz zapraszać do nich uczniĂłw. KaĆŒdy z tych krokĂłw jest jasno wytƂumaczony, aplikacja jest bardzo Ƃatwa w obsƂudze i nie powinna sprawiać problemĂłw nawet osobom, ktĂłre na co dzieƄ nie korzystają z takich narzędzi.

Tworząc ćwiczenia mamy doƛć szeroki wybĂłr ich typu. Mamy tu szablony zdaƄ z lukami (tzw. uzupeƂnianie luk), testy jednokrotnego wyboru, są szablony ćwiczeƄ opierających się na ukƂadaniu w kolejnoƛci (np. fragmentĂłw tekstu), na grupowaniu czy ukƂadaniu par. MoĆŒemy teĆŒ stworzyć popularną grę w wisielca czy milionerĂłw lub stworzyć krzyĆŒĂłwkę albo wykreƛlankę.  KaĆŒde z ćwiczeƄ dostaje swĂłj "adres" i moĆŒemy wysƂać do niego link lub umieƛcić go w swojej klasie. Ja, jako iĆŒ mam swoją stronę internetową i sama ją prowadzę, kaĆŒde ćwiczenie osadzam na stronie, to znaczy wklejam w kod strony i wyƛwietla się ono jako integralna częƛć lekcji lub artykuƂu na okreƛlony temat. Informacje potrzebne do osadzenia ćwiczenia na stronie jak i link znajdują się pod kaĆŒdym zapisanym ćwiczeniem.

Typy ćwiczeƄ

SpoƛrĂłd wczeƛniej wymienionych typĂłw ćwiczeƄ najczęƛciej wykorzystuję zadania na uzupeƂnianie luk, testy jednokrotnego  wyboru oraz ukƂadanie w kolejnoƛci. Często przygotowuję rĂłwnieĆŒ milionerĂłw, rzadzej krzyĆŒĂłwki czy wykreƛlanki. Jeƛli zajrzysz do podstrony Kurs A1, to moĆŒesz zobaczyć wykorzystanie wszystkich powyĆŒszych ćwiczeƄ w praktyce. PrzykƂadowo w lekcji pierwszej zostaƂy wykorzystane ćwiczenia na uzupeƂnianie luk (typu wpisz lub wybierz), test jednokrotnego wyboru, jest teĆŒ wykreƛlanka. Przyjrzyjmy się bliĆŒej poszczegĂłlnym typom ćwiczeƄ. 

 

 

 

UzupeƂnianie luk

We wspomnianej lekcji pierwszej są 2 ćwiczenia tego typu. Oba to ćwiczenia gramatyczne. Pierwsze polega na uzupeƂnieniu zdaƄ jedną, poprawną formą czasownika być poprzez wybranie jednego z proponowanych wariantĂłw.

 

 

 

 

 

 

Jak wygląda to ćwiczenie w wersji peƂnoekranowej (po wysƂaniu linka) moĆŒecie sprawdzić tutaj

 

Drugie ćwiczenie wymaga juĆŒ więcej nakƂadu pracy od uczącego się, poniewaĆŒ nie ma tu juĆŒ podpowiedzi, a uczący się musi sam wpisać swoją odpowiedĆș. Aby osiągnąć taki efekt jak powyĆŒej musimy wykonać kilka czynnoƛci. Najpierw podajemy nazwę aplikacji. Następnie wpisujemy polecenie. To, co wpiszemy w okienku "Opis polecenia" (w naszym przypadku Proszę uzupeƂnić luki poprawną formą czasownika być) pokaĆŒe się jako wyskakujące okieno. po naciƛnieciu przycisku OK polecenie zniknie, dlatego teĆŒ zawsze warto je powtĂłrzyć np. w nagƂówku. Tekst, ktĂłry widzicie powyĆŒej, w trakcie tworzenia ćwiczenia zostaƂ wpisany w polu "NagƂówek 1".  Na koniec musimy napisać tekst ćwiczenia i robimy to w polu "Zadanie z lukami". KaĆŒdą lukę zaznaczamy jako -x-, gdzie x to numer kaĆŒdego kolejnego przykƂadu. Nasze ćwiczenie na uzupeƂnianie zdaƄ poprawną formą czasownika być wygląda więc następująco:

1. (Ja) -1- studentką.
2. Oni -2- z Polski.
3. Piotr i Jakub -3- z Warszawy.
4. Gdzie (ty) -4-?
5. Emilia -5- Polką.
6. Tomasz -6- sympatyczny.
7. Skąd (wy) -7-?
8. (My) -8- z Francji.
9. Aleksandra i Magdalena -9- studentkami.
10. One -10- bardzo Ƃadne.


Na koniec uzupeƂniamy luki. Musimy pamiętać, aby zawsze umieszczać poprawną odpowiedĆș na pierwszym miejscu, bowiem program jako poprawne rozpozna wƂaƛnie to sƂowo, ktĂłre jest pierwsze w ciągu moĆŒliwych odpowiedzi.


W przypadku ćwiczenia uzupeƂnianie luk, jak juĆŒ wczeƛniej wspomniaƂam, mamy do wyboru dwa warianty: 1 - wybierz sƂowo z listy lub 2 - wpisz. PrzykƂad drugiego znajdziecie poniĆŒej.

 

 

W przypadku samodzielnego uzupeƂniania luk problemem moĆŒe okazać się brak polskiej klawiatury, więc naleĆŒy upewnić się, ĆŒe uczący się wiedzą, jak wstawić polskie znaki.

Ten typ ćwiczenia wykorzystuję rĂłwnieĆŒ do sprawdzania rozumienia tekstu czytanego - do tak zwanych ćwiczeƄ prawda faƂsz. PrzykƂady znajdziecie na podstronie CZYTANIE

 

 

 

 

Test jednokrotnego wyboru

 

 

 Testy jednkrotnego wyboru w zaƂoĆŒeniu są bardzo podobne do pierwszego wariantu ćwiczenia na uzupeƂnianie luk. RĂłĆŒnią się formą graficzną oraz sposobem wyƛwietlania pytaƄ. Pytania prezentowane są pojedynczo, a graficznie ćwiczenie wygląda tak:

 

 

 

 

Jak "rozwiązuje się" takie ćwiczenie moĆŒecie wyprĂłbować tutaj. PowyĆŒsze ćwiczenie znajdziecie w lekcji drugiej. 

 

 

Stworzenie testu jednokrotnego wyboru w learningapps jest nieco bardziej czasochƂonne niĆŒ przygotowanie ćwiczenia na uzupeƂnianie luk. PowyĆŒej mamy przykƂad jednego z punktĂłw ćwiczenia, a caƂoƛć skƂada się z 10 zdaƄ. A tak prezentuje się tworzenie tego ćwiczenia w learningapps.

 

 

 

 

 

 

Kolejne przykƂadowe odpowiedzi podajemy w osobnych polach. I znĂłw - pierwsza odpowiedĆș jest prawidƂowa, pozostaƂe odpowiedzi są bƂędne. Same pytania mogą być wyƛwietlane w kolejnoƛci lub losowo. ZarĂłwno pytania, jak i odpowiedzi, mogą mieć rĂłĆŒną formę: tekstu, obrazu, pliku audio lub filmu. 

 

 

 

Wykreƛlanka  

 

 

 

 

Tworzenie wykreƛlanki jest bardzo proste. SƂowa do wykreƛlenia wpisujemy w polu "SƂowa klucze". Do kaĆŒdego moĆŒemy dodać wskazĂłwkę w postaci pliku audio lub wideo, tekstu lub ilustracji. MoĆŒemy teĆŒ zdecydować, czy sƂowa zostaną uƂoĆŒĂłne tylko pionowo i poziomo czy teĆŒ dodatkowo po przekątnej, oraz czy rozwiązujący ćwiczenie moĆŒe zobaczyć wyszukane juĆŒ sƂowa. Jak "wykreƛla się" sƂowa online moĆŒecie sprawdzić tu (ćwiczenie 1) lub tu.

 

Jak myƛlicie, jakie wyrazy byƂy tematem powyĆŒszej wykreƛlanki?

 

Ostatnie dwa typy ćwiczeƄ, ktĂłre chciaƂabym Wam pokazać to grupowanie i ukƂadanie w kolejnoƛci.
 

 

Grupowanie

 


Spójrzcie proszę na ilustrację:

 

 

 

 

Celem tego ćwiczenia jest pogrupowanie rzeczownikĂłw wedƂug rodzaju. Uczący się musi przeciągnąć kafelki z rzeczownikami do okreƛlonego pola. Tych pĂłl moĆŒe być  maksymalnie 4. Do kaĆŒdego moĆŒna dobrać tƂo, ktĂłre moĆŒe być albo obrazem albo tekstem. Następnie musimy zdefiniować elementy grupy. Mogą to być, podobnie jak w przypadku innych ćwiczeƄ, pliki dĆșwiękowe, pliki wideo, obrazy lub tekst. Opracowanie elementĂłw jednej grupy, np. rodzaju męskiego z ćwiczenia powyĆŒej, wygląda następująco.

 

 

 

 

 

 

 

 

UkƂadanie w kolejnoƛci

 


Ten rodzaj ćwiczenia wykorzystuję do sprawdzania rozumienia tekstu czytanego. Zadaniem uczących się jest uƂoĆŒenie fragmentĂłw tekstu w kolejnoƛci. Fragmenty wyƛwietlają się jako kafelki, ktĂłre trzeba przesuwać i ukƂadać w odpowiedniej kolejnoƛci. Przygotowanie tego cwiczenia polega na umieszczeniu poszczegĂłlnych fragmentĂłw tekstu w kolejnych polach oznaczonych napisem "Karta".

 

 

 

Efekt koƄcowy moĆŒecie sprawdzić tutaj. Mnie on do koƄca nie zadowala (nie mogę np. zmienić tƂa ćwiczenia i ten ĆŒĂłĆ‚ty kolor strasznie mnie razi). Dlatego teĆŒ często ćwiczenia typu ukƂadanie w kolejnoƛci robię za pomocą... zdaƄ z lukami. Jak to wygląda? O, tak.

 

 

 

 

Aby uzyskać taki efekt wystarczy tak zapisać treƛć ćwiczenia:

 

-1- Mam na imię Piotr. Mam 23 lata i mieszkam 
-2- uniwersytecie. Mam dwie 
-3- mama jest nauczycielką i pracuje w szkole, a mĂłj 
-4- matematykę na uniwersytecie w 
-5- lat i chodzi jeszcze do liceum. Kasia >br>-6- w Warszawie. Studiuję geografię na 
-7- siostry: Olę i Kasię. Ola ma 17 
-8- ma 20 lat i jest studentką. Studiuje 
-9- Krakowie. Nasi rodzice teĆŒ mieszkają w Krakowie. Moja 
-10- tata jest ekonomistą i pracuje w banku.

W lukach natomiast naleĆŒy podać numer fragmentu. PrzykƂadowo: w polu "Luka -1-" trzeba wpisać 1, w polu "Luka -2-" wpisać 3 itd.

 

 

Oczywiƛcie to nie jest wyczerpujący poradnik, jak korzystać z learninapps.org. Na stronie znajdziecie jeszcze wiecej przykƂadĂłw ćwiczeƄ. Ale myƛlę, ĆŒe z kaĆŒdym kolejnym ćwiczeniem tworzy się je coraz szybciej i coraz bardziej intuicyjnie. ZresztąkaĆŒdemu typowi ćwiczeƄ towarzyszą dokƂadne opisy, więc jeƛli nie znaleĆșliƛcie tu jakiejƛ informacji, to zachęcam do poszukiwaƄ i wyprĂłbowania tej aplikacji w domu. Ja bez niej nie wyobraĆŒam sobie juĆŒ teraz mojego lektorskiego warsztatu pracy. Powodzenia!

 

Learningapps, czyli jak tworzyć interaktywne ćwiczenia

21 marca 2020

I love Polish - materiaƂy do nauki języka polskiego jako obcego

Lekcje

Poziom A1

Gramatyka

Poziom A1

Poziom A2

 

Czytanie

Poziom A1

Poziom A2