Learningapps to aplikacja sĆuĆŒÄ ca do tworzenia interaktywnych ÄwiczeĆ, ktĂłre moĆŒna wykorzystaÄ jako pojedynczy moduĆ lub wpleĆÄ w scenariusz lekcji w postaci kilku nastÄpujÄ cych po sobie ÄwiczeĆ. Aplikacje tego typu sÄ nieocenionÄ pomocÄ podczas tworzenia materiaĆĂłw dydaktycznych, ktĂłre majÄ byÄ dostÄpne online, ale nie jako dokument pdf do pobrania (tych jest juĆŒ bardzo duĆŒo), ale Äwiczenie, ktĂłre moĆŒna wykonaÄ na komputerze, telefonie komĂłrkowym, tablecie czy innym urzÄ dzeniu mobilnym. Przewaga takiego rozwiÄ zania polega na tym, ĆŒe uczÄ cy siÄ wchodzi w interakcjÄ z programem, ten reaguje na jego odpowiedzi i daje niemal natychmiastowy feedback. Poza tym, nie ukrywajmy, taka forma pracy jest dla wielu ciekawsza z jednej strony, a z drugiej bardziej przystÄpna - Äwiczenie moĆŒna zrobiÄ o kaĆŒdej porze przy minimalnych wymaganiach. Telefony nosimy przy sobie niemal non stop, wiÄc do ÄwiczeĆ moĆŒemy siÄgnÄ Ä w kaĆŒdym momencie, w kaĆŒdym miejscu i o kaĆŒdej porze. Jedyne co jest potrzebne to czas.
WejdĆșmy wiÄc na stronÄ (learningapps.org). Ukazuje siÄ nam strona startowa aplikacji. Aby mĂłc z niej korzystaÄ musimy zaĆoĆŒyÄ konto. Program nie wymaga dostÄpu do ĆŒadnych wraĆŒliwych danych, a korzystanie z niego jest caĆkowicie darmowe.
Po zaĆoĆŒeniu konta moĆŒemy w peĆni korzystaÄ z wszystkich dostÄpnych funkcji. MoĆŒemy przeglÄ
daÄ Äwiczenia innych uĆŒytkownikĂłw (jeĆli majÄ
status publicznych), tworzyÄ wĆasne, a takĆŒe tworzyÄ klasy oraz zapraszaÄ do nich uczniĂłw. KaĆŒdy z tych krokĂłw jest jasno wytĆumaczony, aplikacja jest bardzo Ćatwa w obsĆudze i nie powinna sprawiaÄ problemĂłw nawet osobom, ktĂłre na co dzieĆ nie korzystajÄ
z takich narzÄdzi.
TworzÄ
c Äwiczenia mamy doĆÄ szeroki wybĂłr ich typu. Mamy tu szablony zdaĆ z lukami (tzw. uzupeĆnianie luk), testy jednokrotnego wyboru, sÄ
szablony ÄwiczeĆ opierajÄ
cych siÄ na ukĆadaniu w kolejnoĆci (np. fragmentĂłw tekstu), na grupowaniu czy ukĆadaniu par. MoĆŒemy teĆŒ stworzyÄ popularnÄ
grÄ w wisielca czy milionerĂłw lub stworzyÄ krzyĆŒĂłwkÄ albo wykreĆlankÄ. KaĆŒde z ÄwiczeĆ dostaje swĂłj "adres" i moĆŒemy wysĆaÄ do niego link lub umieĆciÄ go w swojej klasie. Ja, jako iĆŒ mam swojÄ
stronÄ internetowÄ
i sama jÄ
prowadzÄ, kaĆŒde Äwiczenie osadzam na stronie, to znaczy wklejam w kod strony i wyĆwietla siÄ ono jako integralna czÄĆÄ lekcji lub artykuĆu na okreĆlony temat. Informacje potrzebne do osadzenia Äwiczenia na stronie jak i link znajdujÄ
siÄ pod kaĆŒdym zapisanym Äwiczeniem.
Typy ÄwiczeĆ
SpoĆrĂłd wczeĆniej wymienionych typĂłw ÄwiczeĆ najczÄĆciej wykorzystujÄ zadania na uzupeĆnianie luk, testy jednokrotnego wyboru oraz ukĆadanie w kolejnoĆci. CzÄsto przygotowujÄ rĂłwnieĆŒ milionerĂłw, rzadzej krzyĆŒĂłwki czy wykreĆlanki. JeĆli zajrzysz do podstrony Kurs A1, to moĆŒesz zobaczyÄ wykorzystanie wszystkich powyĆŒszych ÄwiczeĆ w praktyce. PrzykĆadowo w lekcji pierwszej zostaĆy wykorzystane Äwiczenia na uzupeĆnianie luk (typu wpisz lub wybierz), test jednokrotnego wyboru, jest teĆŒ wykreĆlanka. Przyjrzyjmy siÄ bliĆŒej poszczegĂłlnym typom ÄwiczeĆ.
UzupeĆnianie luk
We wspomnianej lekcji pierwszej sÄ
2 Äwiczenia tego typu. Oba to Äwiczenia gramatyczne. Pierwsze polega na uzupeĆnieniu zdaĆ jednÄ
, poprawnÄ
formÄ
czasownika byÄ poprzez wybranie jednego z proponowanych wariantĂłw.
Jak wyglÄ da to Äwiczenie w wersji peĆnoekranowej (po wysĆaniu linka) moĆŒecie sprawdziÄ tutaj.
Drugie Äwiczenie wymaga juĆŒ wiÄcej nakĆadu pracy od uczÄ
cego siÄ, poniewaĆŒ nie ma tu juĆŒ podpowiedzi, a uczÄ
cy siÄ musi sam wpisaÄ swojÄ
odpowiedĆș. Aby osiÄ
gnÄ
Ä taki efekt jak powyĆŒej musimy wykonaÄ kilka czynnoĆci. Najpierw podajemy nazwÄ aplikacji. NastÄpnie wpisujemy polecenie. To, co wpiszemy w okienku "Opis polecenia" (w naszym przypadku ProszÄ uzupeĆniÄ luki poprawnÄ
formÄ
czasownika byÄ) pokaĆŒe siÄ jako wyskakujÄ
ce okieno. po naciĆnieciu przycisku OK polecenie zniknie, dlatego teĆŒ zawsze warto je powtĂłrzyÄ np. w nagĆĂłwku. Tekst, ktĂłry widzicie powyĆŒej, w trakcie tworzenia Äwiczenia zostaĆ wpisany w polu "NagĆĂłwek 1". Na koniec musimy napisaÄ tekst Äwiczenia i robimy to w polu "Zadanie z lukami". KaĆŒdÄ
lukÄ zaznaczamy jako -x-, gdzie x to numer kaĆŒdego kolejnego przykĆadu. Nasze Äwiczenie na uzupeĆnianie zdaĆ poprawnÄ
formÄ
czasownika byÄ wyglÄ
da wiÄc nastÄpujÄ
co:
1. (Ja) -1- studentkÄ
.
2. Oni -2- z Polski.
3. Piotr i Jakub -3- z Warszawy.
4. Gdzie (ty) -4-?
5. Emilia -5- PolkÄ
.
6. Tomasz -6- sympatyczny.
7. SkÄ
d (wy) -7-?
8. (My) -8- z Francji.
9. Aleksandra i Magdalena -9- studentkami.
10. One -10- bardzo Ćadne.
Na koniec uzupeĆniamy luki. Musimy pamiÄtaÄ, aby zawsze umieszczaÄ poprawnÄ
odpowiedĆș na pierwszym miejscu, bowiem program jako poprawne rozpozna wĆaĆnie to sĆowo, ktĂłre jest pierwsze w ciÄ
gu moĆŒliwych odpowiedzi.
W przypadku Äwiczenia uzupeĆnianie luk, jak juĆŒ wczeĆniej wspomniaĆam, mamy do wyboru dwa warianty: 1 - wybierz sĆowo z listy lub 2 - wpisz. PrzykĆad drugiego znajdziecie poniĆŒej.
W przypadku samodzielnego uzupeĆniania luk problemem moĆŒe okazaÄ siÄ brak polskiej klawiatury, wiÄc naleĆŒy upewniÄ siÄ, ĆŒe uczÄ
cy siÄ wiedzÄ
, jak wstawiÄ polskie znaki.
Ten typ Äwiczenia wykorzystujÄ rĂłwnieĆŒ do sprawdzania rozumienia tekstu czytanego - do tak zwanych ÄwiczeĆ prawda faĆsz. PrzykĆady znajdziecie na podstronie CZYTANIE.
Test jednokrotnego wyboru
Testy jednkrotnego wyboru w zaĆoĆŒeniu sÄ bardzo podobne do pierwszego wariantu Äwiczenia na uzupeĆnianie luk. RĂłĆŒniÄ siÄ formÄ graficznÄ oraz sposobem wyĆwietlania pytaĆ. Pytania prezentowane sÄ pojedynczo, a graficznie Äwiczenie wyglÄ da tak:
Jak "rozwiÄ zuje siÄ" takie Äwiczenie moĆŒecie wyprĂłbowaÄ tutaj. PowyĆŒsze Äwiczenie znajdziecie w lekcji drugiej.
Stworzenie testu jednokrotnego wyboru w learningapps jest nieco bardziej czasochĆonne niĆŒ przygotowanie Äwiczenia na uzupeĆnianie luk. PowyĆŒej mamy przykĆad jednego z punktĂłw Äwiczenia, a caĆoĆÄ skĆada siÄ z 10 zdaĆ. A tak prezentuje siÄ tworzenie tego Äwiczenia w learningapps.
Kolejne przykĆadowe odpowiedzi podajemy w osobnych polach. I znĂłw - pierwsza odpowiedĆș jest prawidĆowa, pozostaĆe odpowiedzi sÄ bĆÄdne. Same pytania mogÄ byÄ wyĆwietlane w kolejnoĆci lub losowo. ZarĂłwno pytania, jak i odpowiedzi, mogÄ mieÄ rĂłĆŒnÄ formÄ: tekstu, obrazu, pliku audio lub filmu.
WykreĆlanka
Tworzenie wykreĆlanki jest bardzo proste. SĆowa do wykreĆlenia wpisujemy w polu "SĆowa klucze". Do kaĆŒdego moĆŒemy dodaÄ wskazĂłwkÄ w postaci pliku audio lub wideo, tekstu lub ilustracji. MoĆŒemy teĆŒ zdecydowaÄ, czy sĆowa zostanÄ uĆoĆŒĂłne tylko pionowo i poziomo czy teĆŒ dodatkowo po przekÄ tnej, oraz czy rozwiÄ zujÄ cy Äwiczenie moĆŒe zobaczyÄ wyszukane juĆŒ sĆowa. Jak "wykreĆla siÄ" sĆowa online moĆŒecie sprawdziÄ tu (Äwiczenie 1) lub tu.
Jak myĆlicie, jakie wyrazy byĆy tematem powyĆŒszej wykreĆlanki?
Ostatnie dwa typy ÄwiczeĆ, ktĂłre chciaĆabym Wam pokazaÄ to grupowanie i ukĆadanie w kolejnoĆci.
Grupowanie
SpĂłjrzcie proszÄ na ilustracjÄ:
Celem tego Äwiczenia jest pogrupowanie rzeczownikĂłw wedĆug rodzaju. UczÄ cy siÄ musi przeciÄ gnÄ Ä kafelki z rzeczownikami do okreĆlonego pola. Tych pĂłl moĆŒe byÄ maksymalnie 4. Do kaĆŒdego moĆŒna dobraÄ tĆo, ktĂłre moĆŒe byÄ albo obrazem albo tekstem. NastÄpnie musimy zdefiniowaÄ elementy grupy. MogÄ to byÄ, podobnie jak w przypadku innych ÄwiczeĆ, pliki dĆșwiÄkowe, pliki wideo, obrazy lub tekst. Opracowanie elementĂłw jednej grupy, np. rodzaju mÄskiego z Äwiczenia powyĆŒej, wyglÄ da nastÄpujÄ co.
UkĆadanie w kolejnoĆci
Ten rodzaj Äwiczenia wykorzystujÄ do sprawdzania rozumienia tekstu czytanego. Zadaniem uczÄ
cych siÄ jest uĆoĆŒenie fragmentĂłw tekstu w kolejnoĆci. Fragmenty wyĆwietlajÄ
siÄ jako kafelki, ktĂłre trzeba przesuwaÄ i ukĆadaÄ w odpowiedniej kolejnoĆci. Przygotowanie tego cwiczenia polega na umieszczeniu poszczegĂłlnych fragmentĂłw tekstu w kolejnych polach oznaczonych napisem "Karta".
Efekt koĆcowy moĆŒecie sprawdziÄ tutaj. Mnie on do koĆca nie zadowala (nie mogÄ np. zmieniÄ tĆa Äwiczenia i ten ĆŒĂłĆty kolor strasznie mnie razi). Dlatego teĆŒ czÄsto Äwiczenia typu ukĆadanie w kolejnoĆci robiÄ za pomocÄ ... zdaĆ z lukami. Jak to wyglÄ da? O, tak.
Aby uzyskaÄ taki efekt wystarczy tak zapisaÄ treĆÄ Äwiczenia:
-1- Mam na imiÄ Piotr. Mam 23 lata i mieszkam
-2- uniwersytecie. Mam dwie
-3- mama jest nauczycielkÄ
i pracuje w szkole, a mĂłj
-4- matematykÄ na uniwersytecie w
-5- lat i chodzi jeszcze do liceum. Kasia >br>-6- w Warszawie. StudiujÄ geografiÄ na
-7- siostry: OlÄ i KasiÄ. Ola ma 17
-8- ma 20 lat i jest studentkÄ
. Studiuje
-9- Krakowie. Nasi rodzice teĆŒ mieszkajÄ
w Krakowie. Moja
-10- tata jest ekonomistÄ
i pracuje w banku.
W lukach natomiast naleĆŒy podaÄ numer fragmentu. PrzykĆadowo: w polu "Luka -1-" trzeba wpisaÄ 1, w polu "Luka -2-" wpisaÄ 3 itd.
OczywiĆcie to nie jest wyczerpujÄ cy poradnik, jak korzystaÄ z learninapps.org. Na stronie znajdziecie jeszcze wiecej przykĆadĂłw ÄwiczeĆ. Ale myĆlÄ, ĆŒe z kaĆŒdym kolejnym Äwiczeniem tworzy siÄ je coraz szybciej i coraz bardziej intuicyjnie. ZresztÄ kaĆŒdemu typowi ÄwiczeĆ towarzyszÄ dokĆadne opisy, wiÄc jeĆli nie znaleĆșliĆcie tu jakiejĆ informacji, to zachÄcam do poszukiwaĆ i wyprĂłbowania tej aplikacji w domu. Ja bez niej nie wyobraĆŒam sobie juĆŒ teraz mojego lektorskiego warsztatu pracy. Powodzenia!
kontakt@ilovepolish.pl
Poziom A1
Czytanie
Poziom A1
Poziom A2