Learn polish online

Learningapps to aplikacja służąca do tworzenia interaktywnych ćwiczeń, które można wykorzystać jako pojedynczy moduł lub wpleść w scenariusz lekcji w postaci kilku następujących po sobie ćwiczeń. Aplikacje tego typu są nieocenioną pomocą podczas tworzenia materiałów dydaktycznych, które mają być dostępne online, ale nie jako dokument pdf do pobrania (tych jest już bardzo dużo), ale ćwiczenie, które można wykonać na komputerze, telefonie komórkowym, tablecie czy innym urządzeniu mobilnym. Przewaga takiego rozwiązania polega na tym, że uczący się wchodzi w interakcję z programem, ten reaguje na jego odpowiedzi i daje niemal natychmiastowy feedback. Poza tym, nie ukrywajmy, taka forma pracy jest dla wielu ciekawsza z jednej strony, a z drugiej bardziej przystępna - ćwiczenie można zrobić o każdej porze przy minimalnych wymaganiach. Telefony nosimy przy sobie niemal non stop, więc do ćwiczeń możemy sięgnąć w każdym momencie, w każdym miejscu i o każdej porze. Jedyne co jest potrzebne to czas.

 

Wejdźmy więc na stronę (learningapps.org). Ukazuje się nam strona startowa aplikacji. Aby móc z niej korzystać musimy założyć konto. Program nie wymaga dostępu do żadnych wrażliwych danych, a korzystanie z niego jest całkowicie darmowe.

 

 

Po założeniu konta możemy w pełni korzystać z wszystkich dostępnych funkcji. Możemy przeglądać ćwiczenia innych użytkowników (jeśli mają status publicznych), tworzyć własne, a także tworzyć klasy oraz zapraszać do nich uczniów. Każdy z tych kroków jest jasno wytłumaczony, aplikacja jest bardzo łatwa w obsłudze i nie powinna sprawiać problemów nawet osobom, które na co dzień nie korzystają z takich narzędzi.

Tworząc ćwiczenia mamy dość szeroki wybór ich typu. Mamy tu szablony zdań z lukami (tzw. uzupełnianie luk), testy jednokrotnego wyboru, są szablony ćwiczeń opierających się na układaniu w kolejności (np. fragmentów tekstu), na grupowaniu czy układaniu par. Możemy też stworzyć popularną grę w wisielca czy milionerów lub stworzyć krzyżówkę albo wykreślankę.  Każde z ćwiczeń dostaje swój "adres" i możemy wysłać do niego link lub umieścić go w swojej klasie. Ja, jako iż mam swoją stronę internetową i sama ją prowadzę, każde ćwiczenie osadzam na stronie, to znaczy wklejam w kod strony i wyświetla się ono jako integralna część lekcji lub artykułu na określony temat. Informacje potrzebne do osadzenia ćwiczenia na stronie jak i link znajdują się pod każdym zapisanym ćwiczeniem.

Typy ćwiczeń

Spośród wcześniej wymienionych typów ćwiczeń najczęściej wykorzystuję zadania na uzupełnianie luk, testy jednokrotnego  wyboru oraz układanie w kolejności. Często przygotowuję również milionerów, rzadzej krzyżówki czy wykreślanki. Jeśli zajrzysz do podstrony Kurs A1, to możesz zobaczyć wykorzystanie wszystkich powyższych ćwiczeń w praktyce. Przykładowo w lekcji pierwszej zostały wykorzystane ćwiczenia na uzupełnianie luk (typu wpisz lub wybierz), test jednokrotnego wyboru, jest też wykreślanka. Przyjrzyjmy się bliżej poszczególnym typom ćwiczeń. 

 

 

 

Uzupełnianie luk

We wspomnianej lekcji pierwszej są 2 ćwiczenia tego typu. Oba to ćwiczenia gramatyczne. Pierwsze polega na uzupełnieniu zdań jedną, poprawną formą czasownika być poprzez wybranie jednego z proponowanych wariantów.

 

 

 

 

 

 

Jak wygląda to ćwiczenie w wersji pełnoekranowej (po wysłaniu linka) możecie sprawdzić tutaj

 

Drugie ćwiczenie wymaga już więcej nakładu pracy od uczącego się, ponieważ nie ma tu już podpowiedzi, a uczący się musi sam wpisać swoją odpowiedź. Aby osiągnąć taki efekt jak powyżej musimy wykonać kilka czynności. Najpierw podajemy nazwę aplikacji. Następnie wpisujemy polecenie. To, co wpiszemy w okienku "Opis polecenia" (w naszym przypadku Proszę uzupełnić luki poprawną formą czasownika być) pokaże się jako wyskakujące okieno. po naciśnieciu przycisku OK polecenie zniknie, dlatego też zawsze warto je powtórzyć np. w nagłówku. Tekst, który widzicie powyżej, w trakcie tworzenia ćwiczenia został wpisany w polu "Nagłówek 1".  Na koniec musimy napisać tekst ćwiczenia i robimy to w polu "Zadanie z lukami". Każdą lukę zaznaczamy jako -x-, gdzie x to numer każdego kolejnego przykładu. Nasze ćwiczenie na uzupełnianie zdań poprawną formą czasownika być wygląda więc następująco:

1. (Ja) -1- studentką.
2. Oni -2- z Polski.
3. Piotr i Jakub -3- z Warszawy.
4. Gdzie (ty) -4-?
5. Emilia -5- Polką.
6. Tomasz -6- sympatyczny.
7. Skąd (wy) -7-?
8. (My) -8- z Francji.
9. Aleksandra i Magdalena -9- studentkami.
10. One -10- bardzo ładne.


Na koniec uzupełniamy luki. Musimy pamiętać, aby zawsze umieszczać poprawną odpowiedź na pierwszym miejscu, bowiem program jako poprawne rozpozna właśnie to słowo, które jest pierwsze w ciągu możliwych odpowiedzi.


W przypadku ćwiczenia uzupełnianie luk, jak już wcześniej wspomniałam, mamy do wyboru dwa warianty: 1 - wybierz słowo z listy lub 2 - wpisz. Przykład drugiego znajdziecie poniżej.

 

 

W przypadku samodzielnego uzupełniania luk problemem może okazać się brak polskiej klawiatury, więc należy upewnić się, że uczący się wiedzą, jak wstawić polskie znaki.

Ten typ ćwiczenia wykorzystuję również do sprawdzania rozumienia tekstu czytanego - do tak zwanych ćwiczeń prawda fałsz. Przykłady znajdziecie na podstronie CZYTANIE

 

 

 

 

Test jednokrotnego wyboru

 

 

 Testy jednkrotnego wyboru w założeniu są bardzo podobne do pierwszego wariantu ćwiczenia na uzupełnianie luk. Różnią się formą graficzną oraz sposobem wyświetlania pytań. Pytania prezentowane są pojedynczo, a graficznie ćwiczenie wygląda tak:

 

 

 

 

Jak "rozwiązuje się" takie ćwiczenie możecie wypróbować tutaj. Powyższe ćwiczenie znajdziecie w lekcji drugiej. 

 

 

Stworzenie testu jednokrotnego wyboru w learningapps jest nieco bardziej czasochłonne niż przygotowanie ćwiczenia na uzupełnianie luk. Powyżej mamy przykład jednego z punktów ćwiczenia, a całość składa się z 10 zdań. A tak prezentuje się tworzenie tego ćwiczenia w learningapps.

 

 

 

 

 

 

Kolejne przykładowe odpowiedzi podajemy w osobnych polach. I znów - pierwsza odpowiedź jest prawidłowa, pozostałe odpowiedzi są błędne. Same pytania mogą być wyświetlane w kolejności lub losowo. Zarówno pytania, jak i odpowiedzi, mogą mieć różną formę: tekstu, obrazu, pliku audio lub filmu. 

 

 

 

Wykreślanka  

 

 

 

 

Tworzenie wykreślanki jest bardzo proste. Słowa do wykreślenia wpisujemy w polu "Słowa klucze". Do każdego możemy dodać wskazówkę w postaci pliku audio lub wideo, tekstu lub ilustracji. Możemy też zdecydować, czy słowa zostaną ułożóne tylko pionowo i poziomo czy też dodatkowo po przekątnej, oraz czy rozwiązujący ćwiczenie może zobaczyć wyszukane już słowa. Jak "wykreśla się" słowa online możecie sprawdzić tu (ćwiczenie 1) lub tu.

 

Jak myślicie, jakie wyrazy były tematem powyższej wykreślanki?

 

Ostatnie dwa typy ćwiczeń, które chciałabym Wam pokazać to grupowanie i układanie w kolejności.
 

 

Grupowanie

 


Spójrzcie proszę na ilustrację:

 

 

 

 

Celem tego ćwiczenia jest pogrupowanie rzeczowników według rodzaju. Uczący się musi przeciągnąć kafelki z rzeczownikami do określonego pola. Tych pól może być  maksymalnie 4. Do każdego można dobrać tło, które może być albo obrazem albo tekstem. Następnie musimy zdefiniować elementy grupy. Mogą to być, podobnie jak w przypadku innych ćwiczeń, pliki dźwiękowe, pliki wideo, obrazy lub tekst. Opracowanie elementów jednej grupy, np. rodzaju męskiego z ćwiczenia powyżej, wygląda następująco.

 

 

 

 

 

 

 

 

Układanie w kolejności

 


Ten rodzaj ćwiczenia wykorzystuję do sprawdzania rozumienia tekstu czytanego. Zadaniem uczących się jest ułożenie fragmentów tekstu w kolejności. Fragmenty wyświetlają się jako kafelki, które trzeba przesuwać i układać w odpowiedniej kolejności. Przygotowanie tego cwiczenia polega na umieszczeniu poszczególnych fragmentów tekstu w kolejnych polach oznaczonych napisem "Karta".

 

 

 

Efekt końcowy możecie sprawdzić tutaj. Mnie on do końca nie zadowala (nie mogę np. zmienić tła ćwiczenia i ten żółty kolor strasznie mnie razi). Dlatego też często ćwiczenia typu układanie w kolejności robię za pomocą... zdań z lukami. Jak to wygląda? O, tak.

 

 

 

 

Aby uzyskać taki efekt wystarczy tak zapisać treść ćwiczenia:

 

-1- Mam na imię Piotr. Mam 23 lata i mieszkam 
-2- uniwersytecie. Mam dwie 
-3- mama jest nauczycielką i pracuje w szkole, a mój 
-4- matematykę na uniwersytecie w 
-5- lat i chodzi jeszcze do liceum. Kasia >br>-6- w Warszawie. Studiuję geografię na 
-7- siostry: Olę i Kasię. Ola ma 17 
-8- ma 20 lat i jest studentką. Studiuje 
-9- Krakowie. Nasi rodzice też mieszkają w Krakowie. Moja 
-10- tata jest ekonomistą i pracuje w banku.

W lukach natomiast należy podać numer fragmentu. Przykładowo: w polu "Luka -1-" trzeba wpisać 1, w polu "Luka -2-" wpisać 3 itd.

 

 

Oczywiście to nie jest wyczerpujący poradnik, jak korzystać z learninapps.org. Na stronie znajdziecie jeszcze wiecej przykładów ćwiczeń. Ale myślę, że z każdym kolejnym ćwiczeniem tworzy się je coraz szybciej i coraz bardziej intuicyjnie. Zresztąkażdemu typowi ćwiczeń towarzyszą dokładne opisy, więc jeśli nie znaleźliście tu jakiejś informacji, to zachęcam do poszukiwań i wypróbowania tej aplikacji w domu. Ja bez niej nie wyobrażam sobie już teraz mojego lektorskiego warsztatu pracy. Powodzenia!

 

Learningapps, czyli jak tworzyć interaktywne ćwiczenia

21 marca 2020

I love Polish - materiały do nauki języka polskiego jako obcego

Lekcje

Poziom A1

Gramatyka

Poziom A1

Poziom A2

 

Czytanie

Poziom A1

Poziom A2